Het klinkt vast bekend in de oren. Voor een project wil je graag bijhouden wat er nog moet gebeuren en dat vat je samen in een todo lijst.
Nu doe ik dat al tijden gewoon lekker met pen & papier, echter is dat toch moeilijk uitwisselen met collega’s. Vandaar dat ik onlangs een zoektocht ben gestart naar een simpel en goodlooking projectmanagement systeem. Mijn eisen waren simpel:
- Simpel en snel in gebruik
- Good looking. Vormgeving doet er toe heren ontwikkelaars!
- Mogelijkheid tot het maken van projecten en milestones
- E-mail koppeling
Mijn zoektocht leidde uiteindelijk tot Collabtive van Open Dynamics. Een open source applicatie die aan mijn minimale eisen voldeed. In dit blog neem ik jullie mee door een gedeelte van het systeem.
Vormgeving
Persoonlijk heb ik niet gekozen voor het standaard thema omdat het mij te donker was. Dit “frost” sjabloon bevalt mij stukken beter en ziet er ook erg gelikt uit. Iets wat ik belangrijk vind om er dagelijks mee aan de slag te gaan.
Na het inloggen zie je gelijk het dashboard met de diverse projecten en eigen taken. Ook zie je gelijk welke gebruikers betrokken zijn bij het project. In dit geval ben ik erg eenzaam š
Projectenoverzicht
Alle projecten waar jij bij betrokken bent zijn in Ć©Ć©n overzicht te overzien evenals hun voortgang en het aantal dagen tot de deadline. Handig om ook voor jezelf prioriteiten te stellen.
Taaklijsten & Mijlpalen
Wat ik persoonlijk erg prettig vind is het gebruik van taaklijsten, zo kun je op eenvoudige wijzen taken categoriseren. Iets wat ik nu mis aan Microsoft Outlook bijvoorbeeld.
Een taaklijst word gekoppeld aan een milestone, zo kan iedere milestone anders opgebouwd worden. Precies zoals je het wilt inzetten.
Taakoverzicht
Het taak overzicht is duidelijk en gebruikersgericht opgezet en het toevoegen van een taak kan in hetzelfde scherm. Dat scheelt een hele boel kliks door het hele systeem!
Conclussie
Ik ben in de afgelopen week fan geworden van Collabtive en ik gebruik maar een klein deel van alle mogelijkheden. Zo is de applicatie goed in te zetten als urenverantwoording gekoppeld aan de todo list. Ook is er een basecamp import en kunnen er rapportages geƫxporteerd worden. Een systeem om eens goed onder de loep te nemen!
Bevalt het na een half jaartje gebruiken nog steeds goed?
Hoi Paul, ik ben ook wel benieuwd of het systeem nog steeds voldoet. Ik zit er aan te denken om het systeem voor een klant in te zetten.
Gr,
Mark
Intern gebruiken wij het nog steeds. Wat we wel missen is een koppeling naar Eclipse toe zodat je ook taken in je IDE hebt.
Dat zou dus nog een erg mooie toevoeging zijn aan het systeem.
Maar het gebruik van het globale systeem is prima. Grootste valkuil is zoals altijd dat je het zelf laat versloffen en niet meer inzet, maar dat hebben we de laatste maand redelijk onder controle.
Werk er zelf ook al een tijdje mee en ben er zeer tevreden mee. Helaas werkt het nog niet helemaal vlekkeloos in Chrome 12.0.742.112, hoewel er anders beweerd wordt op hun website. Verder heb ik weinig aanmerkingen.